lørdag den 23. januar 2010

Tomattærte med feta..

Ret nr. 72 fra "365 hverdagsretter" af Trine Hahnemann blev det så til idag og den smager også rigtig godt, men ret neutral.
Bunden er nem at lave, god at arbejde med og rigtig sprød og lækker, så den kommer jeg hvertfald til at bruge andre gange også! Den skulle hvile en time, men det gad jeg ikke vente på, så den blev smidt ind med det samme og det ser ikke ud til at have gjort en forskel.
Fyldet er meget neutralt og der kunne godt være lidt mere af det. Næste gang vil jeg tilsætte 1 løg, 1 rød peberfrugt og måske en håndfuld spinat. Fetaosten gør fyldet dejligt cremet uden at det bliver for meget, men lidt hakkede krydderurter ville li give det sidste..

Tomattærtem med fetaost(6 pers)
Bund:
200 g hvedemel
1 tsk salt
75 kvark(fromage fraise)
75 g kold smør

Fyld:
1 gul peberfrugt
400 g små tomater- gerne forskellige farver
4 æg
200 g fetaost
1 dl piskefløde
salt, peber, lidt timian

Kom alle ingredienserne til bunden i en foodprocessor og kør det til en ensartet masse.
Saml dejen og rul den ud, så den passer i et tærtefad. Kom buden i tærtefadet og prik den grundigt med en gaffel.
Forbages 20 min ved 180 grader.
Imens forberedes fyldet: Skær peberfrugten i tynde skiver og steg den i en smule olie på en varm pande.
Skær tomaterne i halve.
Pisk æggene let sammen og skær fetaen i tern.
Vend alle ingredienserne til fyldet let sammen og kom dem oven på den forbagte bund.
Bag yderligere 20 min ved 180 grader til fyldet er fast og let gyldent.

4 kommentarer:

Tine / det bedste jeg ved sagde ...

Mums! Den ser nu ellers god ud... Tror jeg skal prøve at lave den en af dagene, og så bare spæde til med lidt af hvert. :-)

Tak for inspirationen Muffin!

Kh. Tine

MissMuffin sagde ...

Tine, den smager også godt, den kræver bar lidt mere, så tøm du endeligt grøntsagsskuffen deri:)

Knus MissMuffin

Mig sagde ...

Ummm , det er skøøønt med tærter, der der skal da prøves, med mere fyld så !!!

Hyggehygge

MissMuffin sagde ...

Jule Mig, tærte er altså god mad! Den vil hvertfald blive god med lidt mere fyld:)