søndag den 10. januar 2010

Små rodfrugtpandekager...

Seksualveganer: Spiser vegansk mad og dyrker ikke sex med kødspisere.
(Okay så!)

"Vegetarisk Vellyst" af Tina Scheftelpwitz og Christine Bille Nielsen er fuld af lækre vegetariske opskrifter og små sjove oplysninger.
Herhjemme skal den mest bruges som inspiration til at få mere af det grønne med ind i maden og idag blev det de her små rodfrugtpandekager. De smager sødt og mildt og er en god måde at få rodfrugterne spist på.
Vi fik det sammen med tzatiki, en meget lækker steak og salat af iceberg, bønnespirer, advocado, tomat og agurk.

Små rodfrugtpandekager(2-3 pers)
200 g knoldselleri og/eller persillerod
200 g gulerod og/eller pastinak
½ porrer(erstattet af ½ løg)

2 æg
2 dl groft mel(spelt, rugmel, grahamsmel)
2½ dl mælk
1 tsk salt
1 tsk tørret timian


Skræl rodfrugterne og skær dem i grove stykker(jeg brugte mest gulerod og så persillerod og pastinak for resten).
Pil løget og skær det i grove stykker.
Kom alle ingredienserne i en foodprocessor og kør til en tyk dej.
Varm lidt olie op på en pande og steg pandekagerne 2-3 stk af gangen- ca. 2 spsk dej pr. pandekage.

3 kommentarer:

Hanne K's verden sagde ...

En lækker tallerken, du har lavet.
De søde pandekager og tzatziki må stå godt til hinanden.

Piskeriset sagde ...

Den kogebog har jeg for længst forelsket mig i, men nu har jeg jo en del kogebøger (synes jeg selv), og jeg har en del vegetaropskrifter, jeg skal have prøvet først, men altså... sådan en opskrift er jo lige mig... :-)

Hvor mange pandekager fik du ca. ud af den portion dej?

MissMuffin sagde ...

Hanne, det gjorde de faktisk også. Jeg elsker tzatiki, vi får det til nærmest alting herhjemme:)

Piskeris, den er rigtig god!
Jeg tror jeg fik omkring 12- de sidste par stykker blev dog noget tykke, men der var jeg ved at være sulten, haha:)