tirsdag den 5. januar 2010

Kartoffelpizza med salat..

Ligesom hos Pernille arbejdes der herhjemme på en "kødløs" dag om ugen. Det er billigere, sundere og i den helt rigtige klime-ånd:)
Så idag blev det denne kartoffelpizza fra min nye bibel "365 hverdagsretter" af Trine Hahnemann sammen med en salat af iceberg, tomat, advocado, æble og lidt ost i tern. Nå ja, og så masser af tzatiki til. Puuh, den blev stærk idag, kan lugte mig selv, haha:)
Pizzaen var nu temmeligt kedelig og hverken Kristian eller den store møgunge, som er strandet her pga, sneen, var særligt imponeret. Heller ikke jeg, men jeg tror nu den blir ret god når den blir kold. Kolde kartofler er et hit i min mave..

Kartoffelpizza(4 pers)
25 g gær
2½ dl vand
400 g hvedemel
1 tsk salt
500 g kartofler
2 kugler frisk mozzarella
1-2 tsk tørret rosmarin
lidt god olivenolie

Opløs gæren i en ½ dl af vandet. Rør 2 spsk af melet ud heri.
Lad det stå lunt og tildækket 30 min.
Tilsæt mel og salt og ælt til en elastisk dej.
Lad dejen efterhæve 1-2 timer til dobbelt størrelse.
Rul dejen så tyndt ud som muligt og kom den på en bageplade med bagepapir.
Skræl kartoflerne og skær dem i tynde skiver.
Lad mozzarellaen dryppe af og skær den i tynde skiver eller bar pluk den i mindre stykker.
Kom kartofler, rosmarin og mozzarella på pizzabunden og dryp med en smule god olie.
Bag pizzaen 18-25 min ved 225 grader.

9 kommentarer:

Linebinevaskemaskine sagde ...

Den ser ellers lækker ud den kartoffelpizza, men kan godt forstille mig at det ikke falder så meget i smag hos hankøn ;) tror også Daniel ville være lidt skeptisk.

Piskeriset sagde ...

Jeg har ikke prøvet med frisk mozzarella, men ellers har jeg lavet noget lignende flere gange før. Her puttede jeg lidt bacon på, og kombinationen af kartofler, baconstykker, rosmarin og revet ost faldt lige i min og gemalens smag, så det kan jeg godt anbefale :-)

MissMuffin sagde ...

Line, Kristian kan heller ikke forstå det der med ikke at få kød til! Puha, det er noget værre noget!

Piskeris, så er den jo ikke helt kødløs:) Det skal det være, men måske med bacon på en ikke-kødløs dag:)

Hanne K's verden sagde ...

Ærgerligt med smagen ... jeg kan nu rigtigt godt lide det. Men der skal nok godt med krydderurter på for, at det rigtigt smager af noget.
Man kunne måske i stedet eller som suplement bruge en lidt stærkere ost eller et drys parmesanflager...
Jeg synes, at det ser lækkert ud:o)

MissMuffin sagde ...

Hanne, det er nok bar for neutralt i smagen til os, det smagte bestemt ikke grimt. Bar kedeligt:)

Piskeriset sagde ...

Hva? Der er ellers flere af mine venner, der mener, at bacon er en grøntsag! :-D
Men ok - du kan jo nøjes med at drysse en halv pakke tørstegt bacon på - så er den næsten kødløs ;-)

MissMuffin sagde ...

Haha, den var Kristian også ude i at forklare mig den anden dag, men der er jeg ikke helt enig i:)
Det ville helt sikkert klæde den, men den skal være kødfri på kødfri dage! Får heller ikke Kristian til at spise den igen, bacon eller ej, for han synes det var meget ækelt:)

Anonym sagde ...

Hej Miss Muffin

Kartoffelpizza er ellers en af mine ynglingsspiser!! Prøv at lav den med din nye ynglingspizzabund med fuldkornsmel. Derpå smører du Pesto ( jeg foretrækker grøn) lægger kartoffeskiver på, rødløg i tynde ringe, peberfrugt i tyde ringe og evt. majs. Til sidst en god ost. Uhmmmm siger jeg bare :0)

Lisa

Anonym sagde ...

En god og stærk chorizopølse giver også pizzaen lidt kraft. Den går rigtig godt med kartoflerne, men er naturligvis ikke en grøntsag!
Og så er lidt frisk rucolasalat på toppen et hit fordi den bidrager med noget bittert, kan ikke huske om det stod i opskriften.

Ida