lørdag den 30. januar 2010

Kylling Tikka Masala..

I Jamie Olivers "Alle kan lære at lave mad" er der et afsnit om nemme curry-retter, hvor et specielt mærke, som hedder "Patak" er brugt. Så jeg opgav afsnittet, da jeg ikke li kunne opdrive det nogen steder. Men så faldt jeg over det ved et tilfælde i Kvickly X-stra og snuppede straks et glas:)
Så idag har vi fået en skøn ret, nemlig "Kylling Tikka Masala" med brune ris, yoghurt, citronbåde og sprøde pappadums til.
Jeg kunne ikke opdrive frisk koriander, så jeg kom lidt tørret i istedet. Curryen blev lidt tynd, så jeg måtte jævne den. Så drop vandet i første omgang og spæd til hvis det bliver nødvendigt.
Næste gang vil jeg tilsætte en par finthakkede gulerødder og en porrer i tynde ringe for at få lidt flere grøntsager i og måske servere en gulerodssalat til.

"Kylling Tikka Masala" (4 pers)
400 g kyllingekød i tern
2 løg
1 rød chili
ca. 5 cm frisk ingefær
1 lille bundt frisk koriander / 1 tsk. tørret
1 dl Pataks tikka masala curry paste
1 ds kokosmælk a 400 ml
1 ds flåede hakkede tomater a 400 ml (+ 1 ds vand)
lidt smør, olie, salt og peber

Tilbehør:
1 citron i både
2 dl yoghurt naturel
pappadums
brune ris

Pil løget og skær dem i tynde skiver.
Skræl og riv ingefæret.
Fjern evt. kerner fra chilien og hak den fint.
Tag bladene fra korianderstilkene og gem dem til senere. Hak stilkene fint.
Opvarm lidt olie i en stor gryde og svits ingefær, løg, hakkede korianderstilke og chili deri, til løgene er gyldne og bløde.
Tilsæt kyllingekødet og curry-pastaen og svits til kødet er brunt på alle sider.
Krydr med salt og peber.
Tilsæt hakkede tomater og kokosmælk.

Rør det hele godt igennem og kog det op. Lad simre ved jævn varme i ca. 20 min.
Pas på retten ikke koger tør og spæd op med vand hvis det bliver nødvendigt.
Smag til med salt og peber.


Jeg har også forsøgt at bage hindbærsnitter efter denne opskrift, men de blev grimme, tørre og kedelige! Så det var ikke en succes. ØV! Imorgen må jeg prøve igen eller måske kaste mig over en omgang fastelavnsboller..

7 kommentarer:

Kathrine sagde ...

Mmm, det ser super lækkert ud! Elsker indisk mad, jeg må lige prøve den opskrift en dag :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

aftensmadenen ser godt nok lækker ud! det skal prøves hvis jeg kan finde det der curry pasta :D jeg har også selv luret på den hindbærsnitte opskrift, men havde nok valgt en alm. tyk, hvid glasur i stedet for det der halløj ovenpå :) men det kunne måske være godt på en form for nøddekage.

MissMuffin sagde ...

Trine, det smager også super lækkert!

Line, mon ikke Kvickly også har den når Kvivkly x-stra har?
Glasuren er faktisk rigtig lækker, den vil jeg bruge igen hvis jeg kaster mig over en anden opskrift. Hinbær og hvid chokolade passer jo perfekt sammen:)

Tallulah sagde ...

sjovt. jeg lavede samme ret igår aftes og den blev lidt tynd - så heller ikke mere vand i den ret næste gang jeg laver den.

er vild med din blog - har lavet Daim-isen som dessert og den blev super godt.

glæder mig til at se flere opskrifter
god søndag

MissMuffin sagde ...

Hej Sannah
Det er jeg bar super glad for at høre:)
Hmm.. Så er det ikke kun mig der ikke kan få den helt rigtig, men smagen fejler bestemt ingen ting:)
Daim-islagkagen er nemlig super god og dejlig nem at lave, jeg er glad for du kunne li den:)

Knus

Deborah sagde ...

Uhm, tak for opskriften, det skal prøves. Jeg har aldrig prøvet at bage hindbærsnitter, men husker dem også som en tør omgang.

MissMuffin sagde ...

Deborah, det smager så lækkert:)
Der bliver også en fin rest til fryseren, som jeg skal lave en anden ret ud af her engang når lysten til curry igen banker på:)
Jeg elsker hindbærsnitter, men de her var alt for sørgelige!