fredag den 1. januar 2010

Filopakker med parmaskinke og mozzarella..

Inspirationen aftenens forret hentede jeg forskellige steder på nettet og den blev ret vellykket. Den smager rigtig godt og er ret dekorativ..
Næste gang vil jeg nøjes med at lave 3 lag filodej istedet for 5 og så vil jeg komme en god portion frisk basilikum i hver, så tror jeg de bliver perfekte.
Vi fik dem sammen med en lille salat af advocado, brøndkarse, citron, salt og peber.

Filopakker med parmaskinke og mozzarella(4 pers)
3-5 plader filodej
4 skiver god parmaskinke
1 kugle frisk mozzarella
friske krydderurter efter eget valg
lidt revet citronskal
salt, peber, olivenolie

Lad filodejen tø op i køleskabet natten over.
Pensl pladerne med et tyndt lag olivenolie og lig dem oven på hinanden.
Del dem i 4 stykker.
Fold parmaskinken og lig dem i midten af hvert stykke.
Lad mozzarellaen dryppe lidt af og kom en skive ovenpå parmaskinken.
Drys med salt, peber, citronskal og friske krydderurter.
Fold hvert stykke sammen til små pakker. Klem dem godt sammen, olivenolie holder dem på plads.
Bag filopakkerne 8-10 min ved 200 gr til de er blevet let gyldne.

Hovedretten var denne lækre oksesteg med masser af flødekartofler og salat.
Chokoladekagen må i altså bar prøve, den smagte rigtig skønt med hindbærsorbeten.
Rigtig vellykket mad!

Lotte havde fået et par flasker af en sød, let mousseret hvidvin, der vidst hed Mirada. Den var helt vildt god, så efter den første flaske måtte vi i "vinkælderen" og se om de havde en mere, haha:)
Den er en ny favorit, så nu må jeg lige kigge på hylderne efter den næste gang jeg får gæster..

Jeg drikker ikke rødvin, men er til gengæld ret glad for hvidvin- især de lidt søde af slagsen:)

5 kommentarer:

Karin Grøn sagde ...

Det ser ud til at I har haft en dejlig nytårsaften. Trist med uheldet med brandvablen men godt det ikke gik værre. Vi holdt det her helt stille, for det var Balders første nytår og han var bange og rystede som et espeløv selvom vi ikke kunne så meget som ane fyrværkeriet. Så han har sovet det meste af dagen.Han var ellers travet træt i Bangsbo bakker og var ikke ynket eller noget men han sad på mit skød det meste af aftenen- en hel meter hund- og rystede. Det endte med at vi ikke kunne gå over til naboen og drikke champagne og vi kunne heller ikke komme derover til Irish coffee som vi plejer da vi havde fyret af, men det blev så min tur i år, så det var hyggeligt.

MissMuffin sagde ...

Hvor var det synd at Balder var bange for fyrværkeriet..
Måske i kan træne ham til næste år hvis i vænner ham til lydene i løbet af året. Der kan jo købes sån nogle fyrværkeri-cd'er...

Piskeriset sagde ...

Det er en superfiks forret - den må jeg prøve en dag :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, det er hvertfald nemt og lækkert:)

VillaVillaKulla sagde ...

Det var en rigtig god forret ja :) Den trot jeg også jeg vil prøve en anden gang, og Carsten kræsenpind var jo også helt vild med den :)