mandag den 14. september 2009

Crunchy banana-cake..

En tur hjem betyder, at jeg bliver nød til at bage lidt, så de kan få noget kage..
Valget falgt på en crunchy banana-cake med chokolade fra min nye bagebog "Byens bedste kager" af Rikke Gryberg- undskyld det dårlige billede, det var umuligt at få et ordenligt et med al den sol der kom ind gennem vinduerne:)
Kagen er tung og smager bar super godt. Der er nem at røre sammen og en god måde lige at få brugt en par overmodne bananer på..

Crunchy banana-cake:
100 g blødt smør
200 g brun farin
2 æg
3 modne bananer
150 g mel
½ tsk salt
1 tsk natron
1 tsk vaniljesukker
½ dl kærnemælk
100 g muesli
100 g hakket, mørk chokolade

Glasur:
100 g flormelis
2-4 spsk kogende vand
50 g chokolade

Rør det bløde smør og farin sammen i en skål.
Tilsæt æggene et af gangen og rør godt mellem hvert.
Mos bananerne med en gaffel og rør dem i.
Sigt mel, salt, natron og vaniljesukker deri og rør godt rundt.
Tilsæt kærnemælk, muesli og chokolade.
Smør en silikoneform eller en springform og bag kagen ved 180 grader i ca. 45 min.
Dæk den evt. med lidt staniol, hvis du synes den bliver for mørk.
Lad den køle lidt af og tag den ud af formen.
Smelt chokoladen til glasuren over vandbad og tilsæt kogende vand og flormelis. Rør godt- jeg måtte tilsætte 2-3 spsk ekstra vand før jeg synes glasuren var tilpas.
Pynt kagen med glasuren.
Lad den stå koldt inden servering.

4 kommentarer:

Madame sagde ...

Hvor lyder det dog lækkert! Den må også kunne bruges som en gæste-dessert. Tak for en skøn idé!

MissMuffin sagde ...

Det tror jeg helt bestemt den kan, eller til kaffe-gæster:)
God dag:)

Sofie Maria sagde ...

Mmm hvor der den lækker ud! Er det müslien som gør den crunchy?

MissMuffin sagde ...

Ja..
Smagen på kagen vil jo variere meget alt efter hvilkem muesli man vælger.
Jeg valgte en med mange nødder i, det smager super godt. En honningristet muesli fx. ville gøre kagen meget sødere og måske knapt så sprød..
Så det er bar at prøve sig frem:)