onsdag den 23. september 2009

Kartoffel-porresuppe, ostemuffins med purløg og en lille konkurrence..

Suppe, suppe, suppe..
Uhm, det er altså en livret herhjemme! Nu hvor efteråret er godt igang og jeg har måtte opgive sandalerne til fordel for støvlerne før tid, ja, så er det også suppetid.
Idag blev det til en kartoffel-porresuppe, for igår fik vi 3 kg kartofler for en 10'er i Føtex og der var porrer fra Paps have i fryseren, så jeg har lavet en ordenlig grydefuld.

Husets kartoffel-porresuppe
Ca. 15 kartofler i forskellige størrelser
2 porrer
1 løg
2 fed hvidløg
ca. 1 liter kraftig grøntsagsboullion
1 dl hvidvin
1/4 dl piskefløde
1 tsk herbes de provence
2 laubærblade
salt, peber

Tilbehør:
rigeligt med sprødstegt bacon

Skræl kartoflerne og skær dem i grove stykker og kom dem i en gryde med boullionen.
Rens porrene, hvis de er friske ellers kommes de bar i gryden med kartoflerne.
Pil og hak løget og hvidløgene og kom dem i gryden sammen med krydderier, vin og laubærbladene.
Lad det hele koge til grøntsagerne er møre.
Blend grøntsagerne med lidt af kogevandet til suppen har den rette konsistens- husk at tage laubærbladene op!
Kom suppen tilbage i gryden og rund den op med lidt fløde.
Smag til med salt og peber.

Til suppen fik vi de her anderledes muffins med ost og purløg.
"Drysset" der kommer ovenpå muffinsene er ganske dekorativt, men en lidt tør fornemmlese at få i munden, så det bliver droppet en anden gang.
Ellers smager de super godt med lidt koldt smør:)

Muffins med ost og purløg( 6 stk)
2½ dl hvedemel
½ spsk bagepulver
ca. 1½ dl revet cheddarost
2 spsk fintklippet purløg
1 stort æg
1 1/4 dl kærnemælk
3 spsk solsikkeolie eller smeltet smør
salt og peber

Drys:
Knapt 1 dl hvedemel
1½ spsk smør
½ dl revet cheddarost
salt og peber

Start med at lave drysset. Hæld melet i en skål og kom smørret deri. Smuldr det til det får en konsistens som brødkrummer. Fordel osten deri og krydr med salt og peber.
Sigt mel, bagepulver og lidt salt ned i en skål.
Kom pruløg og ost deri.
Pisk æg, olie og kærnemælken sammen.
Kom det ned til mel-blandingen og rør det hele sammen- det skal bare lige røres sammen, pas på med ikke at røre for længe.
Fordel dejen i 6 muffinsforme og fordel drysset på toppen.
Bag dem i en forrvarmet ovn ved 200 gr. i ca. 20 min til de er gyldne og sprøde på toppen.
Lad dem hvile 5 min før de serveres.

**** Konkurrence ****

Opskriften på aftenens muffins er fra denne lille bog. Der er masser af opskrifter på muffins med frugt, madmuffins, sunde muffins og syndige muffins. Jeg har fundet en masse der skal prøves!

For at være med i konkurrencen om denne lille sag, skal du give mig opskriften på din ynglings-suppe. Jeg udtrækker i samarbejde med Kristian den suppe vi synes lyder bedst og så sender jeg en lille pakke afsted i starten af næste uge.

Konkurrencen får lov at løbe helt til søndag kl. 12.00, så grav din ynglingsopskrift frem fra gemmerne og send den til mig:)

18 kommentarer:

Eva Nynne sagde ...

Sød ide... jeg vender tilbage :-)

Eva Nynne sagde ...

Og sikke skønne ostemuffins og suppen vil jeg da prøve, når det bliver endnu køligere i vejret...

:-) Eva

Julie sagde ...

Hej MissMuffin
Det er vist første gang jeg skriver her.Men har fuglt med i nogle månede nu.
Uhm kartoffelsuppe, det er bare SÅ lækkert. Vil helt klart prøve de der ostemuffins en dag hvor kæresten ikke er hjemme:-)
Knus Julie

Linebinevaskemaskine sagde ...

Jamen her er så mit bud (og min mors yndlings hehe):
Legeret grøntsagsupper (4 pers):
1 grøntsags el. hønsebouillotern.
6 dl. vand
4 gulerødder
2 små løg eller 1 stort
2/3 augurk

6 store basilikumblade el. 1 stilk persille

2 æggeblommer
2 dl piskefløde

1. Grøntsager vaskes og skæres i mindre stykker.
2. Vand, bouillon og grtøntsager bringes i kog.
3. Grøntsagerne tages op med en hulske og hældes i en blender sammen med 4 dl. af de afkølede kogevand.
4. grøntsagerne blendes til en glat masse og høldes tilbage i kogevandet.
5. smag til med salt og peber.
6. Suppen opvarmes ved svag varme.
7. Æggene deles og blommen røres med fløden i en kop.
8. En spiseskefuld af den varme suppe røres i fløden og legering hældes langsomt tilbage i suppen under omrøring.
Suppen må ikke koge!
9. Supen anrettes og pyntet med frisk finthakket basilikum el. persille.

Den smager fantastisk med små karrybrød :)

Gyldne karrybrød 12 stk:
50g. margarine
240 g. hvedemel
1 tsk. karry
½ tsk. salt
25 gram gær
1½ dl. mælk

1. margarinen smuldres i melet, sammen med salt og karry.
2. Mælken lunes og gæren udrøres heri.
3. Mælken hældes i mel smuderet og det hele æltes sammen.
4. stilles til hævning i 15 min.
5. Dejen slåes ned og deles i 12 stk der formes til et aflangt brød.
6. brødene afterhæves 15 min på bagepladen.
7. brødene pensles med æggehviden fra suppen og bages 15 min. ved 200 grader. :) enjoy

Eva Nynne sagde ...

Hov jeg sendte min pr. mail - det var måske en fejl?

:-) Eva

Linebinevaskemaskine sagde ...

min mail har spunket i dag, så du har sikkert gjort det rigtige :D

Sofie Maria sagde ...

Her er min yndlings suppeopskrift. Synes den er dejlig cremet og lækkert med et godt hjemmebagt brød til:) Håber den falder i jeres smag!

Cremet gulerodssuppe

Ingredienser:

8 skrællede og skiveskårne gulerødder
1 stort, hakket løg
1 stort, presset fed hvidløg
1 spsk mel
7.5 dl grønsagsbouillon
Smør
Saften af en appelsin
Salt
Peber

Cremefraiche
Godt brød

Steg løget i smørret, til det er gennemsigtigt.
Tilsæt hvidløg og mel og lad det stege et godt stykke tid.
Kog gulerødderne møre i bouillionen og tilsæt løgblandingen.
Blend med en stavblender til konsistensen er jævn og cremet og hæld suppen tilbage i gryden.
Tilsæt appelssaften, smag til med salt og peber og kog op.

Server suppen dampende varm - evt med en klat cremefraishe og godt brød til

Piskeriset sagde ...

Det er godt nok en kæk lille muffin, den der! Jeg så muffinsbogen i Føtex i dag og kom til at tænke på dig! :-D

Jeg er ikke så meget til supper - jeg har blogget to (kartoffel-porresuppe og creme ninon), og det er kun den første, jeg har prøvet flere gange. Derudover har jeg lavet tomatsuppe flere gange, og det er sådan cirka det. Ikke så imponerende, så jeg tror bare, jeg kigger med og lader mig inspirere af de gode forslag, der kommer ind :-)

MissMuffin sagde ...

Eva, det er også helt fint at den er sendt på en mail, jeg husker dig helt sikkert alligevel:)
Du kan roligt prøve de muffins, de snager altså godt til suppe og er et festlig indslag istedet for en alm bolle..
Knus

Hej Julie
Velkommen til. Jeg bliver altid glad når der er nogen der skriver til mig, så fyr du løs:)
Jeg elsker suppe og de her ostemuffins er altså heller ikke helt tosset:)
Knus

Linebinevaskemaskine: Du er skrevet ind i konkurrencen, den lyder lækker- og det gør karrybrødene hvertfald også:)
Tak for dit bud:)
Knus

Sofia Maria, den lyder altså også bar rigtig god. Jeg kan ikke li kogte gulerødder, men jeg elsker altså gulerodssuppe!
Tak for dit bud.
Knus

Piskeris, du må hente en masse inspiration her så, for det lyder til der er masser af gode forslag:)
Det er en god lille bog, jeg kommer til at skulle bruge den mange gange:)Jeg synes jo faktisk den var så god at jeg købte 2, for jeg måtte bar dele "kuppet" med nogen, haha..
Knus

Anonym sagde ...

hej Miss Muffin

Her er min ynglingssuppe - jeg ved godt man "snyder" lidt, men den er FANTASTISK!! :0)

Mulligatawny-suppe
275 g kyllingefilet - kogt (evt. en rest kylling fra dagen før)
1 tsk groft salt
1 liter Karolines Køkken orientalsk karrysuppe
1 dåse light kokosmælk (ca. 165 ml)
2 små knuste fed hvidløg
2 tsk friskpresset citronsaft
½ tsk sukker
½ tsk groft salt
2 uskrællede æbler i små tern, fx gloster (ca. 250 g)
1 rød peberfrugt i små tern (ca. 150 g)
3 hakkede rødløg (ca. 200 g)

Kom suppen i en tykbundet gryde sammen med kokosmælk, hvidløg, citronsaft, sukker og salt. Bring suppen i kog og tilsæt æbler, peberfrugt og løg. Kog suppen ved svag varme i ca. 2 min. - rør af og til. Tilsæt kyllingen, smag suppen til og server den sammen med kogte ris og et stykke lækkert hjemmebagt groft brød!

Hilsen Lisa
baslebom@yahoo.dk

MissMuffin sagde ...

Hej Lisa

Velkommen til her:)
Den lyder hvertfald rigtig lækker og lidt snyd er også tit nødvendig her i vores travle hverdag.
Tak for budet:)

Pernille sagde ...

Der kommer to forslag herfra begge tyvstjålet

Denne er fra Skagenfood:

Krydret Hokkaido-suppe (4 pers)
1 hokaido græskar
1 porre
2 spsk sømr
7 dl hønsefond
1 spsk garam masala
½ tsk kanel
1/4 tsk stødt chili
1 dl fløde
salt & peber
evt pesto, ristede græskarkerner eller stegt bacon

Skrællen skæres af græskarret, det halveres og indmaden tages ud. Del kødet i tern, skær porren i skvier og hak hvidløget. Sauter porre og hvidløg i smørret, smæk græskartern i, i 2 min. tilsæt fond og krydderier, koges - okay simrer i ndtil græskarternene er møre, måske 25 min. blendes, rør fløden i og smag til.
serveres med brød, måske pesto oveni som pynt.

Jeg har aldrig puttet kanel i, men jeg tror det kunne smage godt. Jeg forstår så heller ikke hvorfor der skal fløde i, suppen er super smooth i sig selv.

Pernille sagde ...

oooog den sidste også et stort vinterhit og billig! Den er fra en eller anden årstidsbog... jeg kan ikke lige sige hvilken...

Jordskok suppe (4 pers)
500 g jordskokker
200 g persillerødder
350 g kartofler
1 løg
1 fed hvidløg
2 spsk olie
½ ltr bouillon eller vand
1 laurbærblad
frisk timian eller salvie
1½ dl fløde
lidt citronsaft
bacon

sauter løg, rodfrugter i store stykker sauteres også. tilsæt krydderurter og bouillon/vand til det dækker.

koges til det er mørt, måske 30 min. blendes og koges op med fløde og citron. Smages til

Igen, jeg har aldrig fattet hvor fløden hører til, men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet...
Jeg synes bare suppen er så blød og lækker i sig selv...

persillerødderne kan selvfølgelig skiftes ud med alt muligt andet, pastinakker/knoldselleri whatever, nogen gange har jeg også ændret i forholdet mellem grønsagerne, så det bare endte med den rigtige vægt .

Pernille sagde ...

okay det var det - tak for muligheden - det var sjovt at huske igen og jeg tror jeg skal ha suppe snart!

MissMuffin sagde ...

Tak for budene Pernille, de lyder altså også bar rigtig lækre!
Jeg elsker suppe, hvis Kristian ikke gik træt i det, jamen så fik vi det hver uge hele vinteren:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

jeg ved ikke om man kan nominere andre, men i så fald har anakisten lige blogget om en ristet porre-kartofel supper :) den lyder bare lækker (som altid):
http://www.anarka.dk/blog/?p=2128

MissMuffin sagde ...

Man skal selv herind og krive- men jeg skal da alligevel li forbi og kigge hvad hun nu har fundet på:)

Annette sagde ...

Lykke er, hygge med en god veninde. Håber at vejret var til at komme i kolonihaven.
Fortsat rigtig god søndag.