lørdag den 26. september 2009

Groft gulerodsbrød..

Da jeg var hjemme sidst og passe vovserne, havde de sørme været så søde at købe "Amos Den store Bagebog" til mig og der er faktisk mange spændende opskrifter i..
Jeg har så bagt gulerødsbrød idag, hvor jeg lavede dobbelt portion, så der blev 2 brød. Jeg tror det var en dum ide, for de 2 brød er ikke blevet ret store, men de ser rigtig gode ud og smager også udemærket- de er bar ret kompakte..
Jeg brugte græsk yoghurt istedet for ymer, da jeg havde noget der skulle bruges og så tilsatte jeg et par håndfulde solsikkekerner. Solsikkekerner og gulerødder hører ligesom sammen:)
Her kommer originalopskriften på et brød, måske det er bedst ikke at gange den op hvis resultatet skal blive helt godt.

Groft gulerødsbrød med solsikkekerner
175 g mel
150 g groft rugmel
50 g fuldkornshvedemel
100 g revet gulerod
1 dl lunken vand
25 g gær
1 dl ymer(græsk yoghurt)
1 tsk salt
1 tsk sukker

Evt.
2 håndfulde solsikkekerner

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt sukker, salt, ymer, gulerod, rugmel og fuldkornshvede(svt. solsikkekerner) og rør det godt sammen.
Rør hvedemelet i lidt af gangen, til dejen er glat og slipper skålen.
Ælt dejen grundigt igennem til den er blød og smidig.
Lad dejen hæve lunt og tildækket, min. 1 time.
Slå dejen ned og form til et brød, som lægges på en bageplade med bagepapir- Lad det efterhæve ca. 40 min.
Bag brødet ved 200 grader(varmluft) de første 10 min.
Skru derefter ned til 180 grader og bag yderligere 30 min.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det ser søreme godt ud! Jeg har også prøvet en opskrift fra den bagebog i dag, og jeg glæder mig til at prøve flere, for der er mange interessante i den! (og solsikkekerner er også et sikkert hit hos mig, når det drejer sig om brød ;-))

MissMuffin sagde ...

Jeg synes også at det virker okay, men næste gang prøver jeg li at bage bar et af gangen..
Solsikkekerner og gulerod hører ligesom sammen, så de sku altså bar i:)