fredag den 5. februar 2010

Chokolademuffins med jordbærglasur

Jeg nåede li at bage de her meget lækre chokolademuffins igår inden jeg tog videre til gymnasiepigerne...
Opskriften er fra Morten Heibergs "Kage- og chokoladefristelser", mens glasuren er fundet hos Sarah. De er virkeligt lækre og meget chokoladeagtige, men glasuren ikke smagte af så meget. Der skal dog en eller anden form for glasur på, for kagerne falder lidt sammen efter bagning grundet den lille melmængde.
De vil helst sikkert blive bagt igen! De er allerbedst her på 2. dagen, hvor de har været i køleskabet. Mums..
Jeg fik 16 små muffins ud af portionen, mens opskriften siger 12 stk. Jeg gav dem dog også lidt mindre tid en anvist, så prøv dig frem..

Chokolademuffins med jordbærglasur(12-18 stk)
230 g mørk chokolade(66 %)
100 g smør

4 æggehvider
4 æggeblommer
50 g flormelis
80 g mel
50 g mandelmel*

Jordbærglasur
270 g flormelis
80 g blødt smør
½ dl usødet jordbærsaft(saften af optøede jordbær)
1 tsk citronsaft
evt. lidt rød farve

Hak chokoladen og smelt den forsigtigt sammen med smørret.
Pisk æggehvider og flormelis til en sej marengs.
Vend forsigtigt chokolademassen i.
Sigt melet deri og tilsæt mandelmelet.
Vend det hele sammen til en ensartet masse, men rør ikke for længe.
Vend til sidst æggeblommerne i.
Fordel dejen i muffinsforme og bag dem 12-15 min ved 190 grader.
Lad dem køle helt af.
Til glasuren piskes flormelis og smørret sammen.
Derefter piskes citronsaft og jordbærsaft deri, til den ønskede konsistens og smag er nået.
Jeg tilsatte en dråbe rød farve for at få den rigtig lyserød.
Kom glasuren i en sprøjtepose og pynt de afkølede kager.

*Mandelmel kan godt købes i fx. Salling, men koster en mindre formue.
Jeg laver det selv af en stor portion mandler, så jeg har noget på lager. Smut den ønskede mængde mandler og kom dem i en foodprocessor.
Kør til mamdlerne er som grov mel.
Mandlerne indeholder en del fugt, så jeg plejer at komme det på en bageplade med bagepapir og lade det tørre på eftervarmen. Derefter er det bar at komme det i et lufttæt glas og så er det li ved hånden til en anden gang.

10 kommentarer:

Mig sagde ...

Ummm de ser nu gode ud !!

MissMuffin sagde ...

Marianne, det er(var) de også:)

Annette sagde ...

Hvor ser de bare lækre ud de muffins, uhmmmm.
Galakjolen ser bestemt heller ikke dårlig ud, selv om den kun hænger på en bøjle og ikke på modellen ☺
Hyg dig med tøserne i aften.

MissMuffin sagde ...

Annette, de er også super gode:)
Jeg synes kjolen er rigtig fin. Selvom jeg ikke bliver helt så fin som mange af gæsterne, så er jeg ret tilfreds med købet:)

Lone sagde ...

Ih, hvor du altså frister med dit bagværk :) De chokolademuffins skal jeg prøve at lave i næste uge. Jeg må huske at købe hjerter i Føtex i morgen.

Kjolen er bedårende. Du har en rigtig god tøjsmag.
Det ses også i indlægget herover :)
Rigtig god fornøjelse, MissMuffin og god weekend til dig!

Hanne K's verden sagde ...

Skønne tøsekager ... og selve chokoladekagen lyder bare dejlig.

Linebinevaskemaskine sagde ...

hvor er de muffins yndige :) de lyder rigtig lækre

MissMuffin sagde ...

Lone, de smager simpelthen bar så dejligt af chokolade, så dem vil du blive helt vilde med:)

Jeg elsker som de fleste andre piger tøj, men køber faktisk ikke så meget. Jeg bliver altid glad for de samme par dele og bruger dem til de helt slidt og skal skiftes ud:)

Hanne, de er rigtig gode. De er li som chokolademuffins skal være efter min smag:)

Line, hvis du elskede den brownie, så vil du elske dem her højere. Dem må du prøve:)

Piskeriset sagde ...

Arh, hvor er de søde! Det er da et rigtigt MissMuffin-billede ;-)

MissMuffin sagde ...

Hvis jeg var en muffin så jeg nok sån ud, haha:)