søndag den 21. februar 2010

Sydlandsk tomatsuppe og Torta Al Testo...

Kristian bestemte menuen herhjemme idag og det måtte blive en dejlig varm tomatsuppe. Lige hvad vi trænger til med det kolde vejr, der endnu ikke har opdaget, at det altså er tid til forår!
Opskriften er fra Baronessens kogebog "Baronessen går i køkkenet".
Suppen er nem at lave, men sørg for at koge grøntsagerne godt og blende den grundigt, for ellers bliver den sån lidt grynet..
Suppen smager godt og kraftigt af tomat, mens bladsellerien lige giver lidt ekstra smag..
Der er til 3 meget sultne personer i den her portion, så der er lige en omgang til madpakken imorgen:)

Sydlandsk tomatsuppe:
2 spsk olivenolie
25 g smør
2 løg
2 gulerødder
1 stængel bladselleri
2 fed presset hvidløg
500 g tomater
1 dåse flåede, hakkede tomater
2 spsk tomatpure
2 spsk hakket frisk basilikum
6 dl kyllingefond(jeg brugte grøntsagsboullion)
salt, peber

Start med at komme tomaterne i kogende vand et øjeblik, så skindet bliver løst.
Flå tomaterne og fjern kernerne. Skær tomatkødet i tern.
Skræl gulerødder og løg.
Hak løg, gulerødder og bladselleri.
Varm olie og smør op i en stor gryde.
Svits løg, gulerødder og bladselleri i 2 min.
Tilsæt hvidløg og svits yderligere 2 min.
Tilsæt tomatkødet og dåsetomater og lad det simre i 15 min.
Tilaæt tomatpure, basilikum og boullion og lad det simre 10 min.
Smag til med salt og peber.
Blend suppen grundigt og server.


Brød skulle der også til.
På bagsiden af Il Fornaios poser med "Tipo 00" var der en opskrift på et pandebrød, som jeg synes lød spændende.
Brødet kunne godt have brugt mere parmesan, men det er svært at vurdere hvor meget "en håndful" er, så jeg brugte 1 dl.
Det smager rigtig godt og får en dejlig sprød skorpe. Spis det mens det er varmt, ellers bliver det lidt kedeligt.

"Torta Al Testo"
250 g "Tipo 00" hvedemel
2 æg
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
1 spsk olivenolie
½ dl vand
1-1½ dl friskrevet parmesan

Bland alle ingredienserne sammen og ælt til en smidig dej.
Rul dejen ud, så den passer til en stor pande.
Varmn en stor pande (gerne støbejern) op med en lille smule olivenolie.
Kom brødet på og bag det 15 min på hver side ved svag varme.

7 kommentarer:

Hanne K's verden sagde ...

Lækkert mad I har fået i dag. Så fik I da lidt solskin og sommer ind i køkkenet :o)

MissMuffin sagde ...

Ja Hanne, det er vidst den eneste måde, for selvom der har været smukt solskin idag så er der bar koldt!

Daniel Ekelund sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Linebinevaskemaskine sagde ...

den lyder godt nok lækker den suppe :) jeg tror snart jeg bliver nød til at købe baronessens bog

MissMuffin sagde ...

Line, den er tit at finde til omkring 150 kr i fx. Føtex...
Nogle af opskrifterne er lidt kedelige, men der er også guldkorn imellem og så er den nem og pæn og overskuelig:)

Piskeriset sagde ...

God kombination! Jeg kan vældig godt lide tomatsuppe, selvom supper ikke lige er min yndlingsspise.

MissMuffin sagde ...

Piskeris, jeg elsker suppe!
Kristians ynglings er tomatsuppe ogt min er nok kartoffelsuppe.. Det faktisk sjældetn vi får andre supper end de 2 varianter, haha...