søndag den 28. februar 2010

Rugbrødsboller...



Madpakken er jo dagens højdepunkt og den næste uge kommer nok til at byde på mange udfordringer, så det er med at madpakken er sund og nærende:)
Både Piskeris og og Bitten har anbefalet disse boller fra Magasinet Mad! nr. 02/2010 og de virker også perfekte til madpakken.
Jeg fik 12 stk ud af portionen og ikke 24 som opskriften foreskriver!
Jeg har brugt en "Limfjords Porter", som viste sig at være nærmest helt sort, så bollerne har en dejlig tydelig sødme fra øllen.
Jeg kunne godt bruge lidt kerner, så måske jeg en anden gang tilsætter lidt knækket hvede eller knuste hørfrø- de kunne også sagtens drysses med lidt sesam.
Imorgen skal de fyldes med sandwich spread, advocado, rødbedespirer og soltørrede tomater. Guf!

Rugbrødsboller(12 stk)
25 g gær
25 g smør
5 dl porter (ca. 33 cl)
2 tsk brun farin(jeg brugte mørk muscovadosukker)
2 tsk salt
4 dl rugmel
7-8 dl hvedemel

Smuldr gæren ned i en skål.
Smelt smørret i en lille kaserolle og hæld øllen ved. Varm op til 37 grader- lillefingervarmt.
Hæld det over gæren og rør den godt ud.
Rør sukker, salt og rugmelet i dejen.
Rør det mete af hvedemelet i og hæld dejen ud på en meldrysset bord.
Ælt den godt igennem til en smidig dej og lad den hvile lunt og tildækket 45 min.
Ælt dejen let igennem og del den i 2.
Rul hvert stykke ud til ca. 1 cm tykkelse og udstik runde boller med en lille skål- ca. 10 cm i diameter.
Kom brødene på en bageplade med bagepapir.
Prik dem med en gaffel eller lav mønster med en klejnesporer og lad brødene efteræve 30 min.
Bag bollerne 15 min ved 225 grader til de er luftige og sprøde.

9 kommentarer:

Bitten sagde ...

Wauw, siger opskriften virkelig 24 stk? Jeg synes det var voldsomt nok, at Piskeriset skrev 18, så mange fik jeg i hvert fald heller ikke.

Dine boller ser rigtig fine ud :D Og jeg har også tænkt mig at tilsætte lidt kerner næste gang.

Linda sagde ...

Hvor ville jeg ønske du var min egen personlige kok, suk... :D
God søndag aften!

MissMuffin sagde ...

Bitten, det gør den nemlig!
Så ville det jo kun blive sån nogle små hapsere!

Linda, du må bar selv i køkkenet så, det er li til at gå til:)

Sofie Maria sagde ...

Hej hej :)

Jeg er lige ved at bage bollerne, vil blot høre, om det er 225 grader varmluft elelr alm. ovn?

Knus Sofie

MissMuffin sagde ...

Åh... Det nok lidt sent nu!
Jeg bruger altid varmluft, for så kan der være mere end en plade.
Blev de gode?

Sofie Maria sagde ...

Jeg valgte også varmluft, da det viste sig jeg havde boller til 3 plader (21 stk.!)

De er bare blevet så lækre! Jeg tilsatte 1 dl solsikkekerner og 1 dl sesam frø og brugte dessuden groft speltmel istedet for hvedemel.
Sidder og nyder en nu med hjemmelavet "urtekram spread" - man må sige at jeg er blevet påvirket af dine seneste blogindlæg;) Tak for mad! :)

MissMuffin sagde ...

Lækkert!
Man må sige det er en billig omgang at bage sån nogle boller og de smager simpelthen bar så godt!
Min madpakke igår fik også mange misundelige blikke:)
Næste gang kommer jeg også lidt kerner i, det smager altså bedst..

Hanne K's verden sagde ...

Jeg må vist også på den med de rugbrødsboller! De lyder super lækre og lidt nyt til madpakken kan altid bruges :o)

Jesper Jarlskov sagde ...

Det lyder let og lækkert, det må jeg prøve.
Dog... 1 dl er det samme som 10 cl, 5 dl er altså 50 cl, ikke 33 :-)