søndag den 7. februar 2010

Spinatæggekage med bagte grøntsager og bacon..

Igen har Trine Hahnemanns "365 hverdagsretter" dikteret aftensmaden med ret nr. 162..
Idag blev det denne lækre æggekage med bagte cherrytomater, peberfrugt og bacon. Dertil fik vi rugbrød og selvfølgeligt kethup:)
Efter besøg i 3 butikker måtte jeg opgive at få frisk spinat, så det blev bare babyspinat istedet. Spinaten smager ikke særligt tydeligt igennem, så Kristian var ret begejstret.
Uden bacon kan den fint spises af vegetarer.
Jeg har lavet et par ændringer, men skriver opskriften som jeg nu fik den stykket sammen.


Spinatæggekage med bagte grøntsager og bacon(4 pers)
12 æg
1 dl fløde
salt, peber
150 g frisk spinat
1 forårsløg
2 spsk olivenolie

1 pk. bacon i skiver
1 rød peberfrugt
1 lillebakke cherrytomater
olivenolie, citronskal opg oregano

Pisk æggene godt sammen.
Hak spinaten fint og skær forårsløget i tynde ringe.
Pisk fløde, salt, peber, spinat og forårsløg i æggene.
Varm olivenolien op på en pande og hæld æggemassen derpå.
Skru ned, kom låg på og lad den stege ved svag varme i 30 min- den skal ikke vendes.
Skær peberfrugten i strimler og vend den i citronskal, oregano og olie sammen med tomaterne.
Kom dem på en bageplade med bagepapir.
Læg baconnet på en bageplade med bagepapir.
Steg bacon og grøntsager ved 200 grader(varmluft) i ca. 20 min.
Server æggekagen med grøntsagerne, bacon, kethup og rugbrød.

7 kommentarer:

Birthe sagde ...

Uhmmm, det lyder lækkert :-) nu ved jeg hvad aftensmaden står på imorgen .

Linebinevaskemaskine sagde ...

ej det lyder nemt og lækkert :) det må blive aftensmaden tirsdag.

MissMuffin sagde ...

Det hvertfald dejligt nemt moster:)

Line, den kan du roligt lave. Det er dejligt nemt og mætter rigtig godt:)

Hanne K's verden sagde ...

;o) Så sjovt med ham Kristian, han kommer vist aldrig til at tømme grøntsagsskuffen for dig ;o)

Jeg synes, at kombinationen af æg og spinat er suveræn.

MissMuffin sagde ...

Hanne, det er hvertfald aldrig grøntsagerne der mangler når jeg åbner køleskabet:)
Spinat er han bestemt ikke vild med, men det er jeg jo, så vi har vores kampe herhjemme, haha:)

Piskeriset sagde ...

Mmm! Æggekage er en alltime-favourite hos mig - jeg fik det en del som barn om sommeren, og vi får det stadig ind imellem her i huset. Det er en skøn og let aftensmad :-)

MissMuffin sagde ...

Jeg plejer ikke være så vild med æggekage, men det er jeg blevet. Med rugbrød, bacon og kethup smager det bar så lækkert!