søndag den 14. februar 2010

Hjemmebagt rugbrød med surdej...


Nu begynder det at ligne noget!
Rugbrødet jeg bagte igår ser ud til at blive nogenlunde. Det er hvertfald spiseligt denne gang:)
Måske det er lidt klægt inden i, men det var heller ikke helt afkølet da jeg skar af et igår.
Gæsterne idag må være med til at bedømme:)
Opskriften er fra
Den Grønne Piges blog, hvor der er mange spændende opskrifter.

Hjemmebagt rugbrød med surdej:
Dag 1:
300 g surdej*
½ maltøl(jeg brugte alm. øl + 2 spsk malt)
1½ spsk salt
2 spsk honning
600 g rugmel
350 g knækket rug(jeg brugte knækket hvede)
1 kold vand

Dag 2:
½ øl(resten fra dag 1)
400 g knækket rug(jeg brugte knækket hvede)
250 g blandede nødder og kerner(jeg brugte hasselnødder, sesam, hørfrø og solsikkefrø)

Dag 1: Det hele blandes sammen i en meget stor skål og røres godt sammen.
Det får konsistens som en tynd grød.
Pak dejen godt ind og lad den stå ved stuetemperatur til næste dag.

Dag 2: Rør alle ingredienserne i dejen.
Tag 300 g surdej fra til næste bagning- det kan holde sig 3 uger i køleskabet.
Dejen hældes på 2 forme og overdækkes.
Lad dem efterhæve 4-6 timer i stuetemperatur.
Bag brødene ved 160 grader(varmluft) i 1½ time- bruger du alm. ovn skal det være ved 180 grader. Lad brødene køle af i formene med et vådt viskestykke over- det forhindre skorpen i at blive alt for hård...

*Surdej kan købes i helsekostforretninger.
Vil du hellere lave den selv, ligesom jeg gjorde kommer min opskrift her:

Surdej:
15 g gær
2 dl surmælksprodukt(kærnemælk, yoghurt naturel)
150 g mel(til rugbrød bruger jeg rugmel eller fuldkornshvedemel)
½ spsk salt

Rør gæren ud i surmælksproduktet.
Rør mel og salt i til en tynd dej.
Dæk det til og lad stå i stuetemperatur 3-4 dage. Rør evt. i det et par gange.
Den skal komme til at lugte syrligt
.

6 kommentarer:

Pernille sagde ...

Uhm hvor ser det rugbrød dejligt ud, du har uden tvivl knækket koden. Rigtig god søndag til dig, Emma og Christian. :o)

Piskeriset sagde ...

Det ser godt ud - elsker rugbrød med masser af kerner :-)

Jeg håber også på at få lavet noget surdej, når der er faldet lidt mere ro over tingene her i hytten :-)

MissMuffin sagde ...

Puttenings, jeg tror oss endeligt den er der!
God søndag til jer:)

Piskeris, der er masser af kerner i det her hvertfald- måske Kristian så ikke er så vild med det, men slidt..
Jeg elsker at bage med surdej, den duft er bar så lækker!
God søndag:)

Irene sagde ...

Hvor er du altid aktiv, hatten af for det :-)

Annette sagde ...

Uhm, hvor ser det brød lækkert ud, det bliver vist opskriften i fremtiden.
Jeg må nøjes med Ikea´s rysteprodukt, men normalt bliver det heller ikke så ringe.
En fortsat god søndag til dig (der er godtnok ikke så mget tilbage af den ☺).

MissMuffin sagde ...

Irene, det er der en nem opskrift på:
Planlæg og sid ikke stille når du er igang!
Så kører det derud af:)

Annette, det her er ellers rigtig nemt og velduftende:)
Jeg synes det er blevet rigtig lækkert, så det er helt sikkert en opskrift jeg vil arbejde videre på..
God søndag!