fredag den 20. maj 2011

Den Dragende Citronmåne

Ja, det syns jeg nu ikke, at den er. Altså, dragende.
Det er måske nok fordi, at der gik et eller andet galt under bagningen, for den hævede helt vildt i den ene side og ville ikke blive færdig, mens den var rigtig fin i den anden side.
Det resulterede i en kage, der var lidt klæg og sammenfaldet i den ene side, mens den anden side måske blev en anelse for bagt.
Jeg brugte en springform på 22 cm. som angivet i opskriften, men jeg tror det er mere realistisk med en form på 24 eller 26 cm.
Smagen er dog ganske fin, syrlig og sød på samme tid.
Citronglasuren er meget tynd og nu hvor kagen ikke blev så pæn, så lavede jeg noget almindeligt glasur i et forsøg på at gemme det grimme:)
Opskriften er fra Sif Orellanas "Greven, kammerjunken og den dragende citronmåne".

Den Dragende Citronmåne
250 g. smør
350 g. sukker
4 æg
fintrevet skal af 2 citroner
ca. 325 g. hvedemel
1½ tsk. bagepulver
110 ml. mælk (110 g.)

Citronglasur:
saft af 1 citron
115 g. flormelis

Tænd ovnen på 200 grader.
Rør smør og sukker godt sammen.
Pisk æggene i et af gangen, så det bliver godt blandet.
Tilsæt citronskallen.
Si mel og bagepulver i og vend det rundt.
Rør til sidst mælken i.
Smør en springform eller silikoneform godt og hæld dejen heri.
Bag den 35-50 min.
Lad den køle af et øjeblik og fjern kagen fra formen.
Bland glasuen sammen og hæld den over den stadig varme kage- stik. evt lidt huller i kagen, så glasuren trækker ned deri.
Opbevares på køl.

14 kommentarer:

by Busk sagde ...

Jeg har også bagt denne kage og var ikke imponeret, smagen er ok, men jeg synes ikke den var så svampet som jeg kunne tænke mig... Næste gang jeg skal bage citronmåne tror jeg det bliver Blomsterbergs opskrift som skal prøves...

MissMuffin sagde ...

Jeg synes heller ikke, at tilnavnet "-kagen der aldrig bliver tør" passer særligt godt dertil, for min ene side var tør og den anden helt blød:(
Jeg må li se Blomsterbergs opskrift hvis lysten til citronmåne dukker op igen..

Eeyorenyk sagde ...

Mmmm - Citronmåne. Jeg hader de dér syntesiske nogle fra supermarkedet, men jeg må simpelthen snart få bagt én selv og smage en ordentlig én. :p

MissMuffin sagde ...

Måske du så sku prøve en anden opskrift, for den her er altså ikke en succes desværre:(

Lene, TingOgTanker sagde ...

Har du prøvet Lonelandmands citronmåne? Mums!
Det her er åbenbart kun blevet en HALVmåne ;-)

Knus Lene

MissMuffin sagde ...

Lene, du er da rigtig frisk og vittig sån en lørdag aften hva:)
Jeg ser li på Lones opskrift, så husker jeg den måske ved lejlighed..

Kirsten sagde ...

Du kunne også prøve den opskrift jeg har fundet hos Newyorkerbyheart: Citronmåne a la lagkagehuset. Den er superlet at bage og smager fantastisk - for tiden vores yndlingskage, og vi er meget kageglade her í huset...

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Uhm, hyggelig ser den ellers ud :-) Jeg har aldrig prøvet mig ud i en citronmåne før, men vil gerne. Måske man kunne erstatte alm mælk med kærnemælk? Det plejer at hjælpe på "tørhed". :D Knus

MissMuffin sagde ...

Kirsten, sike mange citronmåner der er at finde i blogland:)
Det er også en dejlig frisk kage..

Kristine, jeg tror kun den blev tør pga. den skæve hævning, men hvorfor den kom til at se sån ud aner jeg ikke...

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Du får lige et link til min blog, hvor jeg havde bagt citronmåne efter en opskrift fra Markus Grinko, som jeg synes blev helt perfekt - http://tantesoed.blogspot.com/2011/02/citronmane-og-andre-klicheer.html
Indlægget er fra den 11. februar hvis nu linket ikke virker ...
KH Marianne

Miss A sagde ...

Hej Miss Muffin :)

Jeg synes altså, at den ser fin og lækker ud, så du må da have reddet den ret godt :)

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

MissMuffin sagde ...

Marianne, tak for link:)
Det er da godt nok blevet bagt nogle citronmåner rundt omkring i blogland..

Tak MissA, me den dårlige side blev også gemt lidt væk og fik ekstra glasur:)

Kamilla sagde ...

Den ser nu meget lækker ud alligevel! :D

elskershopping.blogspot.com

MissMuffin sagde ...

Tak:) Men glasur og glimmer kan gøre meget!