søndag den 8. maj 2011

Kammerjunkens Kammerjunkere

Forleden købte jeg Sif Orellana nyeste bog "Greven, Kammerjunken og den dragende Citronmåne", som nok har vist sig at være lidt af en skuffelse.
Den er rodet, der er aaaalt for mange, lange historier og for få opskrifter.
Lidt ærgeligt, når de andre bøger er rigtigt gode.
Der var dog en opskrift på kammerjunkere og jeg er jo på jagt efter de perfekte:)
Sidste omgang vidste sig faktisk at blive bedre efter et par dage i kagedåsen, de blev mere tørre og faste i det. Jeg kan godt li en kompakt kammerjunk!
Sif Orellanas opskrift er også ganske god og mere kompakt, som jeg foretrækker dem.
Det er helt sikkert en opskrift, som jeg vil arbejde videre med:)
Jeg lavede halv portion og erstattede kardemomme med vanilje, for jeg havde ikke kardemomme på lager.

Kammerjunkens Kammerjunkere (ca.35 stk)
125 g. mel
1 tsk. bagepulver
25 g. sukker
1/4 tsk. vanilje
50 g. koldt smør
½ sammenpisket æg
1/4 dl. piskefløde

Bland mel, bagepulver, sukker og vanilje i en skål.
Hak den kolde smør deri til massen er "krummet"
Tilsæt æg og fløde og alt dejen sammen til en blød og smidig dej.
Rul den til 2 lange pølser og skær dem i stykker på størrelse med en lille valnøddekerne.
Tril dem til kugler, pres dem let flade og stil dem på en bageplade med bagepapir.
Bag dem ca. 6 min. ved 200 grader.
Skru ovnen ned til 160 grader.
Flæk kammerjunkerne og læg dem tilbage på bagepladen med snitfladen op.
Bag dem yderligere 12-15 min. til de er gyldne.
Lad dem køle helt af inden de kommes i en tætsluttende kagedåse.

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Jeg synes, det er et prisværdigt forsøg, du har gang i - altså bortset fra at jeg stadig ikke har fået koldskål i år, og jeg bliver vildt lækkersulten, hver gang du omtaler det :-O

MissMuffin sagde ...

Piskeris, det er jo ikke min skyld, men din egen:) Kom igang!!

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

endelige ikke skælde ud på Piskeriset:-) Smiler. Jeg har det nemlig helt lige som hende.
1. Jeg har ikke fået koldskål endnu
2. Jeg har LYST til koldskål
3. Jeg vil også gerne bage kammerjunkere, hvis jeg hører om den perfekte opskrift:-)
Smuk søndag til jer begge

L sagde ...

Omg, det her ser bare lovely ud! Godt nok er jeg en hat til bage sådan nogle "små desserter", men det her skal helt klart afprøves. :D

www.leilaswonderland.blogspot.com

MissMuffin sagde ...

Tante sød, du må igang..
Selvom de ikke er perfekte, så smager de bestemt ikke dårligt!
De er noget mindre søde end dem man køber og det er jo en god ting:)

Leila, de er super nemme at lave, så måske du sku gi det en chance:)

Anna sagde ...

Hejsa ;-) super gode opskrifter, du har her på bloggen! Mht, at bogen var en skuffelse, så synes jeg nu at du skal give den en chance - jeg har den også, især "Abrakadabra-bollerne" er super gode - dog bliver der mange flere end hvad opskrfiten siger!! (;