søndag den 15. maj 2011

Rabarbertrifli med mandelmakroner

Her er så den frygtelige ingefær-dessert, som jeg fik lavet i fredags.
Havde jeg fulgt min første indskyldelse og havde droppet ingefæren, så var den blevet perfekt, for der var en rigtig fin balance mellem sødt og surt.
Men det gjorde jeg ikke, så selvom jeg halverede mængden brændte ingefæren stadig i vores mund!
Opskriften er fra Magasinet Mad nr. 4/2011.
Hvis du nu kan li ingefær (hvilket jeg faktisk ikke kan), så vil jeg nok anbefale at du bager ingefæren med og så fjerner dem bagefter.
Jeg serverede også is til istedet for flødeskum, for vaniljeis er bar bedre- især den fra Ryå:)
(Øverste billede er tyvstjålet fra Line:))

Rabarbertrifli med mandelmakroner (6 pers.)
Makroner:
3 æggehvider
25 g. sukker
½ tsk. citronsaft
225 g. flormelis
125 g. mandelmel /125 g. mandler

Rabarberkompot og rabarbersirup:
800 g. rabarber, rengjorte og i 5 cm. stykker
(35-70(!) g. syltet ingefær)
kornene fra 1 vaniljestang
175 g. rørsukker

Tilbehør:
God vaniljeis

Start med at lave mandelmakronerne;
Har du ikke mandelmel på lager, så start med at hakke mandlerne helt fint i en foodprocessor.
Pisk æggehviderne helt stive og pisk herefter citronsaft, sukker og flormelis deri- marengsen bliver meget blød.
Vend mandelmelet heri.
Kom marengsen i en sprøjtepose med en stor tylle og sprøjt marengsen ud på en bageplade med bagepapir.
Der skal være stort mellemrum mellem makronerne, da dejen flyder meget ud.
Lad dem hvile i ca. 30 min. og bag dem herefter ved 150 grader i 12-15 min.
Lad dem køle helt af på en rist.
Kom rabarberne i et ildfast fad.
Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og bland dem med rørsukkeret.
Hæld sukkeret over rabarberne og læg dem tomme vaniljestang ved.
Vælger du at bruge ingefær blandes det ligeledes med rabarber.
Dæk fadet med alufolie og bag det ved 200 grader i 30-45 min.
Fjern vaniljestangen, afkøl kompotten helt og sig væden fra.
Kom væden i en lille gryde og kog det ind til 1/3 og afkøl det helt.
Ved serveringen kommes rabarberkompotten i et bredt glas(cognacglas) eller på en desserttallerken og anret makroner og is ovenpå.
Dryp med siruppen og lidt glimmer og krymmel:)

4 kommentarer:

Linebinevaskemaskine sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Linebinevaskemaskine sagde ...

du pyntede den så fint med krymmel og glimmer :) jeg tror oså den havde været perfekt i sig selv uden ingefær. heldigvis døde vi ikke af ingefær forgiftning ;) Mmm Ryå is <3

Piskeriset sagde ...

Ja ok - det var da noget af et skud ingefær! Lidt overraskende med den syltede udgave - det tror jeg ikke, jeg før har set i opskrifter. Kun som tilbehør til sushi.

MissMuffin sagde ...

Line, krymmel og glimmer kan vi ik få for meget af:)
Jeg døde altså lidt, fy føj da!!

Piskeris, jeg har set flere opskrifter hvori der indgår syltede ingefær i sukkerlage..
Jeg kan se, at der både findes syltede ingefær i sukkersirup og så sushi-ingefær, men jeg kender ikke forskellen og tog den første, som stod i opskriften..
Det var virkeligt alt for meget, ydrk!