tirsdag den 31. maj 2011

Whole Wheat Banana Chocolate Muffins

Uhm, for en chokolade-bombe!
Og så endda en sund en! Eller, hvertfald en sundere en, end de fleste andre muffins.
Måske er der nogen, der kan hjælpe mig med kalorie-beregningen af sådan en portion?
Der er ikke tilsat fedt, men der er så stadig sukker og kakao heri.
Du skal nok ku li chokolade, hvis du skal synes om dem her, men kan du det, så er de også rigtigt lækre!
Næste gang vil jeg reducere en lille smule i sukkermængden og kakaoen, for det tror jeg sagtens, at de kan klare!
Efter arbejde eller efter træning skriger min krop efter en lille lækker snack, så nu kan jeg spise sån en her istedet for is eller guldbar:)
Næste gang vil jeg lave dem som mini-muffins, så vil størrelsen passe perfekt til en lille eftermiddags-bid uden dårlig samvittighed!
Opskriften er fra denne blog.
Jeg fik en stor portion sveskemos tilbage, men ifølge opskriften kan den holde på køl i en måned!
Ellers kunne man jo også bare lave 1/4 portion, så passer det nok sån ca.

Whole Wheat Banana Chocolate Muffin (6 stk)
Sveskemos (Lav evt. 1/4 portion):
250 g. svesker uden sten
1-1½ dl. vand

Muffins:
1½ moden banan
35 g. sveskemos
35 g. sukker
25 g. brun farin
1 lille æg
55 g. fuldkornshvedemel
25 g. hvedemel
55 g. kakao
½ tsk. natron
½ tsk. bagepulver
100 g. god, mørk chokolade eller chokoladeknapper

Blend svesker og vand sammen til en tyk grød. Den skal ikke være helt findelt, men heller ikke nogle store klumper imellem.
Mos bananerne og bland dem rigtig godt med sveskemos, sukker, brun farin og ægget.
Tilsæt fuldkornshvedemel, hvedemel, kakao, natron og bagepulver og rør det godt sammen med en ske.
Hak chokoladen og vend dem i dejen.
Fyld dejen i 6 muffinsforme og placer dem i en muffinplade.
Bages 20-25 min. ved 190 grader.
Nu har jeg forsøgt at beregne kalorieindholdet på en af de her muffins på FRI.dk, men det er lidt svært at angive det helt præcist.
Min udregning viser dog, at der er omkring 300 kalorier i hver muffin og er det rigtigt, så er de bestemt ikke særligt sunde:)
En kvinde på min størrelse bør max indtage ca. 2.200-2.400 kcal om dagen, mindre hvis der ønskes vægttab, så sån en basse her fylder en del i regnskabet hvis man holder sådan et.
Jeg gør ikke:)
Gør du, så kan man lave dem i mini-forme ogs så nøjes med en enkelt, for så passer det nok bedre med en sund livsstil..

12 kommentarer:

Cæcilie sagde ...

Wow, hvor ser de bare virkelig lækre ud!:) Ville ønske jeg havde energi (og ingredienser) til at bage sådan nogle lige nu! Og hvor lyder det godt med sveskemos i.

MissMuffin sagde ...

Cæcilie, jeg hader svesker, men de er jo super sunde og smages slet ikke heri.
Konsistensen er meget svampet og det er da helt sikkert pga. sveskerne og bananerne.
Bag dem imorgen, de er lækre!

Cæcilie sagde ...

Åh, jeg kan virkelig godt lide dem, men lever sammen med en rosinhader, så forstår dig godt:) Men perfekt at de gør konsistensen god!
- Jeg bager dem helt sikkert i morgen efter arbejde!

Linebinevaskemaskine sagde ...

de ser virkelig fantastiske ud :) og bonus at de er lidt sundere end gennemsnittet. de ryger på listen ;)

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Hej MissMuffin - har du mon set det svar jeg har lagt på min egen blog under "forårsruller" - så kan du kommenterer igen:-)
KH Marianne

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Wauw wauw og wauw igen. Hvor ser de lækre ud kære du. Hvor har du de fine rustikke papirsforme fra, er de homemade? KNus

MissMuffin sagde ...

Cæcilie, rosiner kan jeg godt li, men svesker= ydrk!
Jeg er spændt på at høre om dit resultat!

Line, de smager også god og meget chokolade-agtige.
Jeg tror godt, at de kan klare 10 g. mindre kakao og 10 g. mindre sukker uden at det gør noget og så blir de endnu sundere:)

Tante Sød, ikke endnu, men det er skam på min "to-do":)

Kristine, de er lækre:)
Nej, de er købt igennem en bager jeg kender:)
Jeg har en ret stor portion, så vi kan godt finde ud af, at du kan få en lille portion af dem hvis du vil?

frk. sveske sagde ...

MUMS! De skal helt klart bages, når jeg får mulighed for det. Elsker chokolade og tror helt sikkert, det er en opskrift, man kan eksperimentere med at gøre endnu sundere.

MissMuffin sagde ...

Frk. Sveske, det tror jeg helt sikkert også, at man kan.
Start med at skære ned på kakao og sukker, det kan de godt klare.
Måske også lidt mindre chokolade, men det må jeg li ha afprøvet først:)

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Ejh det lyder simpelthen så fantastisk med de forme der. Det er meget venligt af dig :) Jeg ser frem til et smut forbi dig snarest :)

Anonym sagde ...

Hello. And Bye. Thank you very much.

Anonym sagde ...

Hello. And Bye. Thank you very much.