fredag den 13. november 2009

Blogleg: Vælg et emne..

Line har tagget mig i denne lille leg, hvor jeg skal beskrive et af de 3 emner hun har valgt efter fri fantasi. Jeg kan vælge mellem følgende: grønlangkål, ynglings-julekage og kandiserede æbler.

Grønlangkål kan jeg ikke li. Det ligener og lugter, som noget der har været gennem begge koens maver og er blevet sendt retur. Kandiserede æbler får mig til at tænle på Lotte. Hun ringede den anden dag og næsten råbte af begejstring, at hun havde fået sit første kandiserede æble nogensinde og det havde vidst været lidt af en åbenbaring:)



Emnet må for mig blive ynglings-julekage.
Og svaret er: berliner!
Jeg elsker dem. MUMS! Fedtede, sukkerbefængte og fyldt med sødt syltetøj...


Nogen der har en ynglings-julekage er mor!
Hvert år er det mig der bager julesmåkager til mor og til mormor&morfar.
For nogle år siden fik jeg et gammelt nummer af BoBedre af Kristians mor, hvor der var et lille hæfte til, med Morten Heibergs juleopskrifter.
Jeg bagte nogle mandel-kager derfra og mor var solgt.
Sidste år var det ved at gå galt. Jeg kunne ikke finde hæftet med opskriften og det endte faktisk med, at jeg købte Moten Heibergs "Kage- og chokoladefristelser", bar for at sikre mig opskriften:)
Dem og så vaniljekranse bager jeg hvert år, men ellers variere de 2 andre slags fra år til år. Opskrifter vil selvfølgeligt blive bragt når jeg når så langt:)


Lige pt. jagter jeg en gammeldags randform med høje kanter og bølgede former, for i år skal der også bages jule-kager med alt muligt spændende fyld, men sån en form er bar ikke helt billig. Nu må vi se, ellers må jeg nøjes med en af de flade udgaver.


Jeg vil indbyde Trine, MetteSofie og Irene til at lege med.
Emnerne er: dit bedste juleminde, lysekrone og julestjerner:)

6 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Jeg er også vild med Berlinere, men de skal være fyldt med svedskemos, - jeg ved ikke om det kun er her i Sønderjylland, at man får dem med svedsker, men de er simpelthen bare gode!
Ps. man kan også få med syltetøj.

Piskeriset sagde ...

Uha, det er for lang tid siden, jeg har fået sådan en basse... :-)

Jeg forbinder dem dog ikke med jul, men det er nærmest et plus hos mig, for jeg er ikke særlig god til traditionelle julekager (ja, jeg ved godt, det lyder meget mærkeligt!).

Til gengæld har jeg ligesom dig også tænkt på at bage julekage med fyld i år, og jeg mener at have set flere billige udgaver af den type, du efterspørger. Jeg mener, at jeg har købt en til ingen penge hos Ikea for et par år siden - og mon ikke Cook & Baker (som Føtex vist nok fører) har den?

Annette sagde ...

Berlinere.... Åhhhhhh.
Men jeg har nu nydt synet af de opskrifter som du har haft i dine sidste indlæg også... Uhmmmm.
En rigtig god weekend til dig.

MissMuffin sagde ...

Vibeke, jeg er ikke blevet så voksen endnu at jeg kan li svesker:)
De fåes også med svesker heroppe nogle enkelte steder og jeg har også en enkelt gang løbet over dem med abrikosmarmelade...

Piskeris, det må du ha gjort noget ved:)
Cook&Baker har kun den flade form, ikke den gammeldags randform. Jeg har fundet en i Imerco, men jeg synes bar 170 kr er mange penge- og Ikea, det ligger 1½ times kørertur herfra, så der kommer jeg nok heller ik li ned. Øv bøv!
Jeg må lede videre:)

Annette, fåes berlinerne ikke i Holland?
Du skal prøve chokoladekagen, den er simpelthen så lækker!

VillaVillaKulla sagde ...

Jamen kandiserede æbler er en åbenbaring i sig selv! Himmel og hav mødes med et! Bliver nødt til snart at få et igen, tror jeg køber alle tre slags de har! :) Er det sådan en hæve kurv/skål du tænker på søde? For har set en på Isabellas hjemmeside, som er rigtig fin.

MissMuffin sagde ...

Haha, du er da vidst lidt frygtelig Lotte, godt de kun fåes til jul- en af de andre blogggere har lagt en opskrift på hjemmelavede kandiserede æbler,m den må du næsten få Carsten til at lave til dig:)
Nej, det er sån en fast bageform i metal så man kan bage høje flotte kager med fint mønster..