onsdag den 11. november 2009

Rabarberlagkage med hyldeblomstskum...

Der er gået helt kage i den herhjemme de her dage:)
Nu hvor jeg starter på skole på mandag kommer mine stakkels kollegaer jo til at savne med noget så frygteligt, så jeg har bagt "trøste-kage" til dem, som vi skal have til eftermiddags-kaffen imorgen.
Denne lagkage er en favorit og jeg bagte den bla. til denne dames bryllup, hvor den var ret populær.
Opskriften er fra "Kager der smager" af Alette Bertelsen.
Bundene er nemme at lave, jeg havde en portion rabarberkompot i fryseren og imorgen skal der bar piskes flødeskum med vanilje og hyldeblomstsaft.
Dog skal kagen først samles i sidste øjeblik, ellers bliver bundene bløde, men det varer aldrig.. Jeg pynter altid med masser af sukkerkugler, tørrrede lavendelblomster og gerne lidt friske bær hvis jeg har..
Fyldet kan varieres i det uendelige, så det er bar at bruge fantasien:)


Mandelmarengsbunde(3 stk)
50 g mandler
4 æggehvider
180 g sukker(jeg brugte en blanding af rørsukker og alm. sukker)

Fyld:
Rabarberkompot(rabarber, en smule vand, sukker og lidt vanilje)
Hyldeblomstskum(flødeskum, koncentreret hyldeblomstsaft, lidt vanilje)

Hak mandlerne meget fint- jeg gider ikke smutte dem, men det er en smagssag.
Pisk æggehviderne meget stive.
Kom sukkeret deri og pisk godt.
Vend de hakkede mandler i.
Kom bagepapir på 2 bageplader- smør dem evt med et tyndt lag smør.
Fordel dejen i 3 cirkler og jævn dem så godt du kan.
Bages ca. 1 time ved 160 grader varmluft med en trægrydeske sat i klemme i ovnlågen.
Lad dem køle af- pak dem endeligt ikke ind, så bliver de seje.
Jeg plejer at opbevare dem i ovnen natten over eller pakket i rent bagepapir med et viskestykke lagt over, så bevarer de deres sprødhed.

Tip: Du kan også bruges hassselnødder, det smager også rigtig fint.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Den er pivgod! Jeg kan anbefale at tage nogle chokoorangegrene, hakke dem i mindre bidder og smække ind mellem lagene - det er altså også godt :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, den version ville min mor elske!
Jeg kan rigtig godt li den her, men jeg elsker syrlige og søde ting sammen.
Tak for tippet!