torsdag den 26. november 2009

Grøn kartoffeltærte med frikadeller og salat...

Imorges ringede den lille bitte møgunge(snart 18 år gammel) og jeg troede straks han var i problemer:) Det viste sig dog, at han var hos hans kammerat herude i Aalborg og at de altså var helt flade. Så om de måtte komme og spise til aften. Pyyh.. Så kunne jeg trække vejret igen:)
Så de kom til en omgang kartoffeltærte, frikadeller og salat. Resterne har de fået med hjem, sammen med den portion pølsehorn jeg lige nåede at bage. Nå ja og så lige lidt frugt og popcorn når vi nu var igang.. Jeg er ved at blive som min farmor:)

Aftensmaden var planlagt, men jeg måtte så lige hente ekstra kød og grøntsager på vej hjem, så der var nok til alle.
Tærten er super lækker, men jeg nåede ikke at tage billeder da der var ost på og den var blevet bagt, men i kan roligt lave den:)
Opskriften er fra en af ynglingskogebøgerne, nemlig "Tænd på tærter og Tryl med tilbehør"...

Grøn kartoffeltærte:
Dej:
120 g koldt smør
180 g mel
1 tsk salt
1 æg

Fyld:
500 g kartofler
400 g porrer
1 bundt persille
50 g god, revet ost, fx emmentaler(jeg brugte noget mere)
salt, peber, lidt mælk, olivenolie

Smuldr smørret ned i melet så det får en grynet konsistens.
Tilsæt æg og salt og sammel det til en meget klistret dej. Smør den ud i et tærtefad og glat den godt ud.
Forbages 20 min ved 200 grader.
Skræl kartoflerne og skær dem i små stykker. Kog dem møre i letsaltet vand.
Skær porrene i tynde ringe og sauter dem i lidt olivenolie til der er bløde.
Mos kartoflerne og bland porrer, hakket persille og lidt mælk i.
Smag til med salt og peber.
Bred mosen ud over den forbagte tærtebund.
Drys osten udover.
Bag tærten ca. 30 min ved 200 grader.

6 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Jeg kom til at tænke på, at du faktisk gør det samme som jeg gør, - giver rester med hjem, når jeg ved, at der er lavvande i husholdningskassen, - og der er noget af en aldersforskel på dig og mig, - så det lød helt hyggeligt:)
Knus
Vibeke

MissMuffin sagde ...

Vibeke, jeg har et stort omsorgsgen ligesom dig, så herhjemme kommer dr tit rester med hjem eller jeg har brød med når jeg skal på besøg:)Mine veninder driller mig tit, men sjovt nok siger de aldrig nej-tak:)
Knus

Annette sagde ...

Den skal prøves helt sikkert!
Gad vide hvad de hollandske smagsløg siger til den, men de er vilde med danske frikadeller, mon så ikke også de kan lide grøn kartoffeltærte ☺ ☺

Tina Liel sagde ...

Du er vist en rigtig super storesøster. Bor han alene. "Glemmer" at man kan bo alene i den alder ha ha Hernede flytter man hjemmefra rigtig sent. Vil også prøve opskriften - elsker tærter. Knus til dig og fortsæt med at forkæle

MissMuffin sagde ...

Annette, mon ikke de kan det, den smager mildt og godt..
Kristian elsker frikadeller, men med alm. sovs og kartofler er det bar ikke særligt sundt:)
Knus

Tina, han bor stadig hjemme, men kammeraten er et par år ældre og bor herude i Aalborg og så har de nok fællesøkonomi når møgungen er hos ham:)
Knus

Piskeriset sagde ...

*haaaps*
Så! Endnu en opskrift til samlingen! Det går altså ikke, det her - jeg når aldrig at få prøvet dem alle sammen, men nøj hvor ser den god ud :-D