søndag den 26. april 2009

Jordbærtærte...



Jeg har også lavet denne lækre jordbærtærte til i eftermiddag. Jeg elsker jordbær og jordbærtærte, så jeg er spændt på at se om den her kan leve op til forventningerne:)
Opskriften har jeg lånt fra NBH, den så lækker ud!
Den tager da lidt tid at lave, men den er nem og hyggelig, for der skal ikke bruges ret meget andet end et par skåle!
Jordbærtærte

Smørdej:
125 g
125 g mel
25 g flormelis
½ stang vanilje

Marcipanfyld:
50 g smør
50 g marcipan
50 g sukker
2 æg

Kagecreme:
3 past. æggeblommer
3 spsk. sukker
1½ stang vanilje
½ liter mælk
1-2 spsk. Maizena

200 g god, mørk chokolade
1 stor bakke friske jordbær


Smørdej:
Ingredienserne blandes, samles hurtigt til en dej og stilles koldt.
Når dejen har stået koldt (½ time) og er fast, trykkes den ud i bunden af et smurt tærtefad.
Marcipanmasse:
Riv maripanen, og bland ingredienserne til en jævn masse,.
Kom marcipanmassen over den ubagte dej.
Bages i forvarmet ovn ved 200 grader i 15-20 minutter.

Kagecreme:
Tag lidt af mælken fra og kom det i en meljævner sammen med maizena. Ryst godt!
Æggeblommer, sukker, vanilje og mælk kommes i en gryde og koges op under omrøring.
Tilsæt maizena-blandingen lidt efter lidt, til cremen får den ønskede konsistens. Cremen koges igennem et par minutter under KONSTANT omrøring.
Sæt cremen på køl til den skal bruges

Når tærtebunden er afkølet, smeltes chokoladen over vandbad og smørres på.
Tærtebunden stilles koldt, så chokoladen kan stivne.
Når chokoladen er størknet smørres kagecremen på, og pyntes med masser af friske jordbær.
Uhm...
"Efter-snak": Den er bare super lækker! Og sikke den fylder. Ikke sidste gang jeg laver den:)

6 kommentarer:

Birthe sagde ...

Uhmmm jeg glæder mig allerede :-)
Og den lever garanteret op til forventningerne ...

Anette sagde ...

Den ser rigtig lækker ud ;) God fornøjelse med gæsterne.

Irene sagde ...

Uhmmmm...hvor ser den lækker ud, jeg ville også gerne sætte mine tænder i den...Jeg må jo bare få lavet en snart...Tak for opskriften og rigtig god dag :-)

Linda sagde ...

Hvor gør du mig altså bare lækkersulten! :)

Pernille på 1. sagde ...

Nams nams jeg har jordbær stående jeg tror da at den her skal prøves :)
I dag er der ellers bagt boller og kanelsnegle :)
Rigtig god søndag

MissMuffin sagde ...

Moster: Det var nu ikke meget du kunne klare:P

Anette: Den var lækker:)

Irene: Den kan helt klart anbefales, den er rigtig lækker og lever fuldt op til bagerens!

Linda: Jeg håber du overlevede:)

Pernille: Du har også været flittig idag må man sige:)
Kagen er rigtig lækker, den kan du sagtens "ofre" dine jordbær på:)